Royal Academy’de sanatçı Ai Wei Wei ile Tate Modern’de Pop Sergisi’nin aynı günlere denk düştüğü Londra Tasarım Festivali birkaç yıldan beri tasarımcı ve mimarların çarpıcı işbirliklerine sahne oluyor. Tabanlıoğlu Mimarlık da bu yıl böyle bir işbirliğine gitti.
Ekonomide tarihinin en parlak dönemlerinden biri yaşayan Londra nicedir dünyanın tasarım başkenti olmak iddiasında. Haksız da sayılmaz.
Zira 13. yılına giren Londra Tasarım Festivali, tasarımda uluslararası en yaratıcı, en yenilikçi, teknolojiye en açık beyinlerini biraraya getiriyor.
Üstelik 350 farklı etkinlikle şehirde tam bir sanat şenliği havası estiriyor.
Royal Academy’de Çinli ünlü sanatçı Ai Wei Wei ile Tate Modern’de Pop Sergisi’nin aynı günlere denk düştüğü Londra Tasarım Festivali birkaç yıldan beri tasarımcı ve mimarların çarpıcı işbirliklerine sahne oluyor.
İstanbul, Ankara, Dubai, Doha’dan sonra geçtiğimiz aylarda Londra’da ofisini açan Tabanlıoğlu Mimarlık da bu yıl böyle bir işbirliğine gitmiş.
Tabanlıoğlu, ünlü tasarımcı Arik Levy ile birlikte festivalin en güzel işlerinden birini hayata geçirmiş.
Arik Levy’yi Gaia&Gino için yaptığı tasarımlardan tanıyoruz.
Aynı zamanda Galerist sanatçılarından olan tasarımcının Mistic şamdanı örneğin Huber Köşkü’nün dekoratif objelerinden biri.
Tabanlıoğlu-Arik Levy işbirliğinden, farklı isiplinleri, farklı yaratıcılıkları, farklı malzemeleri evlendiren “Geçiş, Sıcak/Islak” başlıklı enstalasyon ortaya çıkmış.
Tabanlıoğlu Mimarlık’ın üzerinde su damlacıklarının tutunmaya çalıştığı, dalga devinimli iki ince levhasıyla Arik Levy’nin LED ışıklardan havada bir bulut gibi duran ışıklı heykeli müthiş bir uyum yakalamış.
Melkan Gürsel “Arik Levy’de ısı, ışık, Tabanlıoğlu’nun enstalasyonunda ise su, nem var. Tamamiyle farklı hisler uyandıran zıt şeyleri şeyleri biraraya getirdik. Farklı deneyimleri yaşatmak istedik” derken haklı.
Tabanlıoğlu-Arik Levy enstalasyonu Londra Tasarım Festivali’nin en gözde mekanlarından Somerset House’da.
Bahçesini, yine festival nedeniyle ünlü İngiliz heykeltraş Marc Quinn’in çelik deniz kabuklarının süslediği Somerset House’da ayrıca Alex Rasmussen, Eczacıbaşı VitRa için vaktinde bir koleksiyon yapmış olan endüstriyel tasarımcı Ross Lovegrove’un enstalasyonları da var.
Bu arada Eczacıbaşı VitRa mimarlıkla sanatı buluşturan bu ortak çalışmanın sponsoru.
Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Atalay Gümrah, Tabanlıoğlu-Arik Levy enstalasyonunu ilk ziyaret edenler arasında.
19-27 Eylül tarihleri arasındaki Londra Tasarım Festivali’ne hem Londra Belediyesi, hem Londra Ticaret Odası destek veriyor.
“Geçiş, Sıcak/Islak” enstalasyonunun festivalde yer alması için Tabanlıoğlu Londra Ticaret Odası’na başvurmuş.
Enstalasyonun festivalde yer alması Melkan Gürsel’in belirttiği gibi, Londra’da yeni ofis açan Tabanlıoğlu’nun İngilizlere “Türkiye’den bir mimarlık ofisi olarak biz de buradayız, iddialıyız” mesajı aslında.
Rusya, Orta Asya, Katar, Dubai’de girdiği yarışmalarda rakiplerini geride bırakan Tabanlıoğlu Mimarlık’ın lisans meselesi nedeniyle Avrupa’da, İngiltere’de, ABD’de tek başına iş alması öyle kolay değil.
Bununla ilgili Murat Tabanlıoğlu “Bizim en çok yurt dışındaki elçilik binalarında şansımız var. Ancak devlet bir Türk mimarlık ofisini tercih etmeyi düşünmüyor.
Örneğin Berlin’deki elçilik binasını Alman bir mimarlık ofisine verdiler. New York’taki Türk Evi de yıkılacak ve projesini bir Amerikan mimarlık ofisi çiziyor” diyor.
Sanırım, İstanbul’da Gehry, Jean Nouvel ya da Renzo Piano gibi mimarlığın flaş isimlerine kapıyı aralamayan kafa yapısı Tabanlıoğlu gibi uluslararası çapta kendini kanıtlamış mimarlık ofislerine yurt dışında destek olmayı asla düşünmüyor.
“Türkiye’nin tanıtımı” diyenler daha çok kapsayıcı olmayı bir öğrenseler…
Hürriyet – Gila Benmayor
Bir yanıt bırakın